Loopvraag 4: Energie tanken

Ook ik heb mijzelf en Caro vandaag ingeschreven voor de 7 heuvelenloop. In de telling zijn wij al nummer 3000 zoveel . Dus SNEL inschrijven als je niet te laat wil zijn voor dit spektakel. Zie er enorm naar uit om daar weer aan de bak te gaan. Genoeg voorbereidingstijd en dat geeft een prettig gevoel.

Loopvraag 4 gaat over het gebruik van energieboosters.

Image Hosted by ImageShack.us

Ik ben lang en zwaar(1.96 mtr. en 95 kg), daardoor gebruik ik meer kcal als ik loop als menig ander(lees lichter en kleiner)loper(ster). Vandaag duurloopje van 47 minuten met daarin 4×3 minuten versnellen met tussendoor 1 minuut dribbelpauze kost me al bijna 700 kcal.

Vraag: is er een standaard berekening waarbij aangegeven wordt dat je energie moet tanken bij XXXX kcal verbruik?

Vraag dit natuurlijk met het idee of ik in de training van de langere duurlopen moet gaan experimenteren met gels o.i.d. om tijdens de 7 heuvelen te gebruiken.

Advertenties

Blessure?

De afgelopen dagen regelmatig kunnen sporten. Zondag j.l. een intervaltraining rondom "het Vijverbos". Rustig inlopen, piramide lopen 1-2-1-2-1, 3min seriepauze en toen 1-2-2-1-2-1. tussen dit alles steeds 1 minuut dribbelpauze. Hartslagen komen rond de 165 maximaal te zitten.

Woensdag aan de fitness apparaten getrokken en een loopje gedaan op de band. 40 minuten en daarin een aantal langere periodes van 5 minuten op 11, 11,5 en 12 km per uur.

Vandaag een langere duurloop gedaan van 12 km. Vanaf de start voel ik een gespannen rechter achillespees, Martine flitst door mijn hoofd, maar toch rustig doorgelopen.

Polar gaf de volgende bijzonderheden:

Tijd: 1.11.16   Afst. Map my run: 12 km  Max HF: 153   Gem. HF: 144 kcal: 1079.

Paar tussenstops gemaakt voor wat rekken en drinken.

Toch lekker gelopen, maar de achilles is wel flink stijf. Icepower erop en vanavond lekker de sauna in.

Als laatste nog even voor mijn zus Arja. Zus van harte met verjaardag 46 vandaag!! Ik weet hoe spannend je dit moment elk jaar vindt!

GESLAAGD!!

Vlak voor Prison break, de enige tv serie die ik zo`n beetje volg, even het heugelijke nieuws melden dat Eva met vlag en wimpel is geslaagd en Mickey haar puppendiploma gehaald heeft. Dubbel feest dus.

Image Hosted by ImageShack.us

Vanmorgen nog even een duurloop gedaan. Pfffff, wat een vochtigheid en drukkende warmte.

Langzame km tijd maar er ging toch weer een ruime 10 km onder de zolen door. Overigens kwam ik vandaag tot de ontdekking dat ik nog rode veters mis in mijn schoenen, moet dus ook nog geregeld worden.

Vergeet niet naar loopvraag 3 te kijken, jullie mening telt zwaar(naast de inhoud van mijn portemonnee natuurlijk).

Loopvraag 3:hartslagmeter ja of nee

Enige tijd terug had ik de mogelijkheid om de Polar 625X van Running Ronald over te nemen. Ik zag er van af omdat ik het gevoel had dat mijn huidige polar mij wel de nodige info gaf die ik wens.

Een paar maanden later openbaren zich (natuurlijk zou ik haast zeggen)de eerste ouderdoms gebreken. De display geeft op 1 plek een zwarte vlek zodat het cijfer vrijwel niet meer leesbaar is. Bij weer een ander cijfer mis ik een streepje.

De info die ik nu krijg van mijn Polar is het volgende:

  • tijdsduur training
  • zone indeling o.b.v. 220-leeftijd
  • max HF
  • gem. HF
  • BMI(die wil ik helemaal niet weten!!! want "gewichtig")
  • kcal verbruik

Zeer beperkt dus, moet bijvoorbeeld de rondes die ik loop nameten met map my run of  narijden met de fiets(teller).

ondertussen word ik lekker gemaakt door alle euforische verhalen over bijvoorbeeld de Garmin(div. modellen) en ook hoor ik veel positieve verhalen over de Polar RS 200 SD.

Nu dan eindelijk de clou van deze loopvraag:

  • welke meter raden jullie aan?
  • is het zowieso nodig om zo`n uitgebreidt model te nemen?(loop maar 2 -3 x per week)
  • Wat zijn de voordelen van de modellen?
  • natuurlijk wil ik ook nadelen horen, als die er al zijn. Zitten er haken en ogen aan de modellen, heb bijvoorbeeld maar een "beperkte" computerkennis(zie altijd van die schitterende data op diverse logs.)

Ben benieuwd naar jullie adviezen. Ongeacht welke keus ik zal maken, er moet eerst gespaard worden, want prijzig zijn ze wel.

Ondertussen breken er spannende dagen aan. Eva hoort morgenmiddag of ze geslaagd is en ikzelf verwacht één dezer dagen te horen of ik toegelaten ga worden voor de opleiding tot Nurse Practitioner. Morgenochtend maar een lekker loopje gaan doen, dat zal de zinnen verzetten. In de middag er op uit voor een kado voor Eva. Zij wil graag een Televisie op haar eigen kamer.

Slagschip……….

Ja hoor, ik heb er eindelijk werk van kunnen maken. Nieuwe schoenen….. al zullen vele van jullie het wellicht "Slagschepen"noemen. Maar ja, een maatje 46 verberg je niet zomaar. Het zijn Saucony Gird Stabil.Image Hosted by ImageShack.us Ben er vanmorgen niet direct mee On The Run gegaan, leek me niet verstandig. Het zou misschien wel kunnen want het is exact hetzelfde model als waar ik op liep. Ook dit keer weer goed en snel geholpen door Starshoe, locatie Zeist. De keuze was snel bepaald moet ik zeggen want door alle blessureleed die ik achter de rug had was ik niet echt enthousiast om weer een heel andere schoen aan mijn voeten te gaan dragen(Brooks was een goed alternatief geweest).

Vanmorgen de wijze raad uit loopvraag 1 maar meteen uitgevoerd. Grondig inlopen, regelmatig een korte wandelpauze(tjonge,tjonge wat is het warm…. als het zondag maar niet zo is voor de Leidenlopers want anders wordt het Lijdenlopers), zelfs oefeningen gedaan en toen een heel bescheiden piramideloopje gedaan: 1-2-1-2 wandelpauze 1 minuut en daarna nog een keer 2-1-2-1. Na wat uitpuffen nog een 20 minuten uitgelopen naar huis.

Nu heerlijk genieten van het zonnige weer. Lekker in de tuin met een boek me voorbereiden op het Puppy examen met Mickey vanavond. Die is al heel wat groter geworden, kijk maar:(foto rechts is haar manier van voorbereiden op het examen!!

Mickey +/- 2 maanden oud:                                   Mickey ruim 5 maanden(vandaag)

Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

Loopvraag nr 2.

Tjonge,tjonge, wat een tijd geleden dat ik een log heb geplaatst. Heel druk geweest met het assessment dat ik aan het afronden was en ook nog veel moeten werken(tja, als je langere tijd achter elkaar vrij wil zijn dan moet er wat tegenover staan). Vrijdag op de bus gedaan en dan hoor ik het wel over een week of 2 a 3 wat het geworden is.

Mini-vakantie was zeer geslaagd. Tent is nog waterdicht(alleen in de eerste nacht een beetje regen gehad van betekenis. Veel wild gespot, roofvogelshow meegemaakt en Mickey doet het ook prima in de tent en valt geen ree aan, ook al loopt dat een meter of 5 voor hem, want zo dichtbij zijn we per ongeluk gekomen(bochtje om en daar staat `ie.

Snel tijd voor loopvraag nr.2 over aktief en passief lopen.

Mijn langere duurlopen moeten langzaam, dat lees ik eigenlijk wel op elke log. Maar met het vertragen naar een rustige snelheid verlies ik wel de aktieve loopbeweging en wordt het meer iets van een slakkengang. Zodra ik dat weer wil verbeteren neemt ook de snelheid toe.

Dus: Moet ik het passieve lopen dan maar accepteren of moet ik toch proberen aktief te blijven lopen bij lagere snelheid…… en zo ja, hoe dan?????????

Vandaag, begeleidt door de boys op de fiets, weer een duurloopje gedaan van een 10 km. Heel rustig tempo, af en toe een stop voor wat water.

Polar vertelde me het volgende:

Tijd: 1.04.04   Kcal: 928   Gem HF: 140  Max HF: 151   Afstand(mapmyrun): 10.2 km

Voelde weer goed. Komende week nieuwe schoenen kopen!!

Ook nieuwe vaatwasser inbouwen, naar de keukenboer voor een nieuw front, reanimatietraining geven, naar een symposium over traumazorg, de avondvierdaagse lopen met Tom….. dus DRUK, lekker.