Terugblik en poll.

Gister deed ik de voorlaatste training van mijn opstartschema dat Tiny voor mij in elkaar geknutseld heeft. een duurloop van 75 minuten(de langste tot nu toe) op 7.22min./km. Caro bracht Tom naar school en zodoende stond ik om half negen al buiten om op pad te gaan. In deze DATA link kun je zien dat het waanzinnig lekker ging. Mijn gemiddelde hartslag bleef op 130 steken. een teken dat de conditie wel de goede kant op gaat.

6 weken schema zitten er dus op. Ik heb alle trainingen, op 1 na in week 1, af kunnen werken zonder ook maar een moment moe te zijn. De training van gister deed ik voor mijn werk(van 11 tot 20 uur). Waar ik voorheen het gevoel had dat ik niet op werkdagen kon trainen omdat ik anders moe zou beginnen aan een zware werkdag. Tevreden dus, en het vervolgschema ligt alweer naast de computer. Geen spectaculaire veranderingen qua snelheden, wel qua tijdsduur waar ik langzaam aan richting 90 minuten ga. Bij het zien van die tijdsduur komen er al wel visioenen langs van een halve marathon in de toekomst. En dat is toch waar ik heen wil. Regelmatig een halve lopen en voorzichtig tijden uit het verleden gaan verbeteren.

Dan aan  het eind van dit blogje ook een kleine poll onder de lezers van dit blog.

Aangestoken door RUNNINGHANS.NL en CURLYISRUNNING.NL wil ik eigenlijk ook zo`n .NL naam. Moeilijk is het wel want wat moet het nou worden. Mijn weblog heet officieel natuurlijk JeeWee on the Run, maar de webloglink heet jeeweegee.web-log.nl

Nadeel vind ik sowiezo al dat je geen spaties in de domeinnaam kan plaatsen.

Geef je voorkeur in je reactie maar eens op uit de volgende keuzes:

  1. RunningJeeWee.nl
  2. RunnerJeeWee.nl
  3. JeeWeeontherun.nl
  4. JWrun.nl
  5. JeeWeeGee.nl
  6. JeeWeeRun.nl

Benieuwd wat jullie er van denken……..

Advertenties

Interval chaos en gelijkmatigheid.

Afgelopen zondag was het tijd voor een 2/3 duurloop van 60 minuten met 4×8 minuten sneller.

In mijn geval betekent dat tempo 6.48 min/km met 4 x en versnelling van 8 minuten op 6.08/km. Ik had besloten om dit te doen tijdens Vechtstreek in beweging run. Alleen is maar alleen tenslotte. Dus alles in de Garmin geladen en op pad.

Al snel bleek Garmin helemaal overbelast. Hij bleef piepen, piepen en nog eens piepen. (Benieuwd wat Coach hiervan vind). Bij aanvang liep ik al véél te snel, dus de 8 minuten versnellen bleef ik toen maar in hetzelfde tempo doorgaan. Enfin, voordat ik hier een mega verhaal ga opdreunen verwijs ik je naar de data. Veel duidelijker. Dus kijk maar hier: Intervaldata (aanvang 8 minuten en dan wissel ik 8 minuten versnellen af met 5 minuten rustiger en eindigend met 5 minuten). Al met al een ruime 10 km bij kunnen schrijven.

Door het versnellen en vertragen heb ik geen vrienden gemaakt in het peloton. Ik snelde langs mensen en later kwamen die me weer voorbij. Een jongen raakte hierdoor echt geirriteerd en beet me tijdens mijn laatste versnelling toe dat ik slecht bezig was en steeds in de weg liep. Tja, ik ging niet voor een goede tijd of bepaalde afstand.

Lichtelijk geirriteerd door de interval chaos had ik mezelf voorgenomen dat ik de duurloop van vandaag netjes volgens het schema wilde lopen. 1 uur op 6.48 min./km. Wonderwel is me dat redelijk goed afgegaan. Niet op het uurwerk kijken, alleen maar bij het kilometer piepje. de loop werd wel weer 12 minuten langer omdat de route langs kasteel Haarzuilens die ik had uitgedacht niet overeen kwam met de tijdsduur. Da`s dan weer jammer. Data vind je Hier. Hopelijk stem ik hier Coach weer een beetje tevreden mee.

Promotie

De Maliebaanloop ligt alweer bijna een week achter me. Het leverde me een promotie op in het schema van Coach Tiny. De duurlopen mogen opeens "een stuk harder". Voor de gemiddelde lezer van dit blog stelt het nog altijd niet veel voor die snelheid, maar toch.

In de herfstvakantie ging ik dinsdag dan ook weer op pad voor een duurloopuurtje in gemiddeld 6.48/km. Het ging wat minder soepel als hiervoor, maar daar zal de inspanning van de maliebaanloop veel mee temaken hebben denk ik. Voor de liefhebbers: de Garmin Connect data.

Vervolgens gingen Caro en ik woensdag en donderdag 2 heerlijke dagen wandelen in de Zuid-Limburgse en Belgische heuvels. Uitvalsbasis was Hotel Vue de Montagnes in Berg&Terblijt.

Image Hosted by ImageShack.us

Beide dagen hebben we zo`n 6 uur gelopen. Droge en soms ook zonnige dagen. Heerlijk. Gevolg: flinke spierpijn in scheenbenen en kuiten. De kids hadden gezamelijk een programma opgesteld en hebben, zonder pa en ma, onder andere heerlijk genoten van de film Up en de  Mac Donalds.

Dit zullen Caro en ik met regelmaat blijven doen. Ingesteld in mijn tweede studiejaar om aan de broodnodige ontspanning toe te komen. Nu Caro met haar studie en werk extra druk is genieten we vrolijk verder.

Vrijdag richting Burgers Bush met de jongens. Wow, dat is even schrikken bij de kassa….. ruim 70 euro entree. Vantevoren niet gekeken op de site. volgende keer doen!! Mooi weer, leuk om overal rond te dwalen en te bekijken. De duurloop van die dag heb ik, gezien de spierpijn, toch maar doorgeschoven naar de zaterdag.

Zaterdagochtend dus weer op pad voor de uitgestelde duurloop. 70 minuten op tempo 7,22/km. Het ging weer lekker. Niet warm-niet koud-windje- niet/nauwelijks regen. Weer 10 kilometer op de teller kunnen bijschrijven. Ook hier voor de liefhebbers: de Garmin Connect data. Ook nu weer wat te snel, maar ach, het ging heerlijk.

Morgen de intervaltraining op het programma. Ik denk dat ik daarvoor maar de Vechtstreek in Beweging loop ga gebruiken rond de Maarsseveenseplas. 

Maliebaanloop 2009

Afgelopen week gingen de duurlooptrainingen wel lekker. Ik maakte me een beetje zorgen om de hoge hartslag(die na ongeveer 2 km) aan het begin van de trainingen. Was bang om mezelf op te blazen zoals me overkwam tijdens Bunniks mooiste.

Duurloop 7.18/km(DATA DINSDAG 13 OKTOBER)  en duurloop 7.54/km(DATA DONDERDAG 15 OKTOBER). 

Vrijdag een gezellige verjaardag van mijn vader gevierd. 81 jaar oud alweer. Lekker gegeten bij

argentijns restaurant "El Argentino".

Zondag stond de eerste test in het schema van COACH TINY op het programma. Een 10 kilometer tijdens de MALIEBAANLOOP te Utrecht, georganiseerd door de vereniging van Caro, AV PHOENIX .

Één dag voor de wedstrijd kwam de onverwachte mededeling dat Prorail een aantal goederentreinen lieten rijden op het traject waar de loop een overgang zou hebben. Zodoende werd de wedstrijd deels verplaatst en zou het 10,5 kilometer worden.Niet getreurd, als ik de 10 kilometer kan leek me een halve kilometer meer geen probleem.

Zondagochtend vroeg. Ik sta op met zenuwen. Weet niet wat ik kan verwachten en wil mezelf geen druk opleggen en een bepaalde eindtijd nastreven.

Omdat Caro al om 09.00 uur achter de inschrijftafel moest zitten waren Tom en Jort, die allebei de 1 km run zouden doen en ik al vroeg op de Maliebaan.

Jort beet het spits: 12e plaats in 03.51 minuten. Daarna Tom die de kilometer afraffelde in 04.33 minuten en een 21 plaats behaalde. Vooral Tom erg trots met zijn medaille.

Toen JeeWee en Caro. Goed ingelopen en wat versnellingen gedaan om het lijf een beetje te laten wennen aan de inspanning. Met ongeveer 1250 man/vrouw gaan we van start. Caro maant me in de eerste kilometer tot rust. Ik neem het advies ter harte en laat haar gaan. Ik loop makkelijk, geen ademnood, wel weer een hoge hartslag van ongeveer 150-155.

De eerste 3 km gaan tussen de 5.26 en 5.36.  Dan, op advies van COACH TINY ,wat versnellen en dat gaat prima. Soepel lopend gaat de km 4, 5 en 6 tussen 5.13 en 5.26. Ik passeer Caro en loop bij haar weg. Zij hoopt dat ik het tempo kan vasthouden, en geeft géén commentaar.

Mijn schema is gemaakt om weer regelmaat te krijgen in de trainingen, langste training is een duurloop van 70 minuten geweest. Ik krijg het dan ook zwaarder. Gelukkig zijn er rondes te lopen op de Maliebaan waardoor Jort en Tom en ook een paar collega`s van me aan staan te moedigen. Concentratie op techniek zorgt ervoor dat de kilometertijden 7,8 en 9 niet tever naar beneden gaan tot 5.30. Kilometer 10 gaat in 5.39. Oef, de laatste 510 meter vallen me erg zwaar. Caro nadert met rasse schreden en gaat me een 30 tal meters voor de finish juichend voorbij.

Uiteindelijk 10.510 meter gelopen in 57.18 minuten. Met aftrek van de laatste 510 metertijd kom ik op een zeer respectabele tijd van 54.31 voor de 10 kilometer.

TUSSENTIJDEN MALIEBAANLOOP en HF DATA

Tevreden kan ik het 25 jarig jubileumshirt van deze loop ophalen. Caro meldt fijntjes dat dit wellicht één van de laatste keren is dat ze me voor gebleven is. Het maakt me helemaal niks uit. Het gaat er mij om dat ik weer regelmatig loop, trainingen en ook deze wedstrijd heb gedaan zonder extra anti-astma pufjes en me prettiger voel in vergelijking tot (pak-em-beet) een half jaar geleden. Gewicht is ondertussen gedaald van een 102 kg tot nu, vanmorgen vroeg, 96,5 kg. ook dat gaat naar volle tevredenheid.

Heel familie JeeWee heeft vandaag gelopen. Eva, die samen met een vriendinnetje vanaf begin spetember loopt op een My Asics.nl schema, liep de 5.2 km in 31.11 minuten. eerste keer aan de start van een loop. En het ging geweldig!!

Vandaag maandag nergens meer last van. de pijntjes vooraf zijn weg. Alleen de zin om morgen weer op pad te gaan voor mijn duurloop is aanwezig. Bijna jammer dat ik vandaag niet mag.

In deze herfstvakantie ook nog wat leuke dingen gepland. 2 dagen wandelen in Limburg, en een dagje BURGERS BUSH met de mannen. Ook nog een dag op stap met mijn vader in een zoektocht naar wat meubels.

Over Berg en Dal…..

na drie weken zit ik precies op de helft van mijn startersschema. Hoogste tijd voor mijn eerste echte intervaltraining op het zondagavondprogramma van COACH TINY. Spannend want ik wist niet goed wat ik kon verwachten. De laatste keer dat ik zo`n training deed was ongeveer 20 jaar geleden toen ik als A-junior trainde voor de 10-kamp.

Na een dag hard werken op de spoedeisende hulp was ik om kwart over 6 thuis. Snel aan tafel en terwijl de boeren hun vrouw gingen zoeken en de dames hier in huis achter de buis kropen wilde ik op pad gaan.

Inderdaad wilde, want het begon rond 8 uur flink te onweren en regenen. Nou ben ik niet vies van wat regen, maar met onweer door de polder rennen leek me niet echt verstandig. Dus uitgesteld tot vanochtend.

Garmin volgepropt met weer een nieuwe workout, maar al snel na aanvang bedacht ik me dat er wat fout zat. Ik had me voorgenomen om 2 km in te lopen in een rustig duurloop tempo, maar toen ik die afstand had afgelegd(ik weet zo onderhand waar de km punten zitten in alle richtingen rondom ons huis) kreeg ik geen piepje. Bleek ik vergeten te zijn om "start"in te drukken. Dus ipv 2 kilometer liep ik er 4 in.

Toen ging het los: 12 x 200 meter op tempo 5.15 min./km. Allemachtig wat een onderwerpen er passerden in mijn hoofd. Rustig aan je moet er nog 11, tandje bij enz, enz. Bij een duurloopje is mijn hoofd leeg, hierbij vol met allerlei gedachten.

Ze gingen uiteindelijk als een speer. Wéér te snel(bijna allemaal), maar goed dat is jeugdige overmoed/enthousiasme zal ik maar zeggen.

Morgen en donderdag dan weer duurloopjes als laatste voorbereiding op de Maliebaanloop aanstaande zondag in Utrecht. Dat is de eerste test. Niet nadenken, maar lopen….. ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Mooi hoe het er uit ziet in de data, dat golven van je hartslag.

Zie hier: GARMIN CONNECT DATA JEEWEE01 en hier:SNELHEID EN HARTSLAG GRAFIEK

Helaas heeft de Garmin dus 2 kilometer misgelopen doordat ik de fout maakte  met de startknop.

Gezellige training

De vrijdag duurloop(70 minuten– 7.54/km) heb ik moeten verplaatsen naar de donderdagavond. Het werd een stuk prettiger toen collega Hugo vroeg of we de training gezamelijk af konden werken. Zo gezegd zo gedaan en `s avonds om 20.15 uur vertrokken we in colonne, want zijn vrouw en een buurvrouw liepen ook mee.

De eerste kilometers gingen keurig op schema terwijl we over van alles en nog wat keuvelden. Werk, schema`s, doelen etc passeerden de revue.

Zwervend door de nieuwbouw van Utrecht Leidsche Rijn ging het gestaag verder. Aan het eind van de training wilde de groep wat harder, zij moeten tenslotte op de zevenheuvelen flink aan de bak. Van mij mochten ze hun gang gaan, ik bleef doordieselen op mijn (ook al wat te snelle tempo).

Maar wat ging dat lekker zeg. Ik vind mijzelf geen groepsloper omdat ik snel de neiging heb om veel te hard te gaan, maar door de gezeligheid ging het als vanzelf.

In de toekomst zal dit zeker herhaald worden, want allemaal vonden we het erg leuk.

Achteraf lekker aan het water en kletsen over de vele voordelen van de Garmin en van de Polar die mijn collega heeft aangeschaft.

Data kunnen hier gevonden worden. 73  minuten— 10,03 km: GARMIN CONNECT JEEWEE01

Morgen weer een intervaltraining. Een echte(al zullen de ervaren lopers gniffelen als ik dit zo opschrijf)

12x 200 meter. Lijkt me heel pittig, we zullen het zien.

Eindhoven lopers/sters heel veel succes en plezier. Hopelijk is het weer jullie een beetje goed gezind.

Andermaal slow running

Tjonge, die Tiny heeft wel een heftig schema voor mij geproduceerd. Leren langzaam lopen. Het zal ongetwijfeld goed zijn, maar echt enthousiast kan ik er (nog) niet van worden.

. Ik wil gewoon weer eens "hard"lopen.

Vandaag stond weer een uur Duurloop 2 op het programma(7.18/km) en ik had er veel zin in. eerst de huishoudelijke taken doen die op het rooster staan voor mij (boodschappen, was draaien, zuigen, sanitair schrobben en planten water geven) Wel moe, niet van de huishoudelijke taken maar door het vele werken de afgelopen dagen en daarbij heftige dingen meegemaakt, en dat voelde direct bij de start al niet zo lekker.

Toch kwam ik vrij snel in een lekkere cadans. Km 1 en 2 gingen keurig rond de opgegeven tijd. In km 3 dipte ik behoorlijk naar ruim 7.30 minuut. Reden: geen gelijkmatigheid.

Daarna gingen de kilometers weer lekker en na bijna 8,5 km nog 3 keer een versnellingkjes en toen weer op huis aan.

Voor de liefhebbers Data alhier: GARMIN CONNECT DATA JEEWEE01.

En oh ja……. die aanmelding voor het

Image Hosted by ImageShack.us

heb ik maar gewoon verzonden. Niet geschoten is tenslotte altijd mis.