de 10 km in Utrecht ……. wat te doen.

Zo, nog 2 dagen werken en dan mag JeeWee ook gaan genieten van een, zoals het zich nu laat aanzien, nat paasweekeinde.

Vrijdag nog een interval training en dan lekker "rusten" voor mijn 10 km.

Heb na Schoorl gezegd dat dit de limiet is voorlopig( al zijn er momenten dat ik spijt heb dat ik niet voor de halve ga). Maar wat te doen in Utrecht. Het volgende berichtje heb ik gevonden op de site: "op de 10 km zet Athletic Point gaan er hazen weg op 5.00 – 5.20 – 5.40 en 6.00 minuten. Met mijn PR in het achterhoofd zit ik me nu af te vragen of ik met de 5.00 groep op pad moet gaan.

Ik ben dus niet zo`n man van de keiharde PR willen halen uitspraken zoals diverse andere bloggers( bijvoorbeeld Running Ronald en Marathon Geert).

Zelfs een 10 kilometer wedstrijdje kan dus al moeilijk zijn voor mij.(kan je lachen als ik ooit aan de start van een marathon sta……….).

Oh ja. Caro loopt 90% niet mee. de fysio die haar goed kent heeft het zeer afgeraden. De achillespeesblessure is erger als zich liet aanzien(veel vocht). Maar niets zo eigenwijs als haar, het kan zomaar dat ze toch aan de start staat.

De trainingen van de afgelopen dagen kunnen niet ingevoegd worden, en wel om deze reden:

Advertenties

Keep on running

Terwijl menigeen zijn best doet tijdens de BMUT tour van Leonie, Martine en Pieter een (deel) etappe mee te rennen zit ik dit bericht te typen. Het lukt me niet om vrij te krijgen om ook mee te rennen, daarom alleen een roze rokjes donatie gedaan.

Ook ik heb na de 3 bergenloop alweer een aantal trainingen achter de rug. 4 om precies te zijn en ze gaan wel goed vind ik. Wellicht dat Coach Tiny daar anders over denkt als hij de data bekijkt. Menig training ging te snel.

16 maart bijvoorbeeld. 7.06/km werd 6.43/km (data 16 maart). Ook 19, 22 en 23 maart ging ik op pad voor een loop. Natuurlijk weer een programmeer fout tijdens de interval training(de laatste 1000 meter zit verstopt in de laatste 2 minuten en een deel van het uitlopen. Data intervaltraining 19 maart).

De 1 uur duurloop die ik een dagje had opgeschoven was een positieve uitzondering. 6.33/km was het doel en het werd 6.27/km ( 1 uur duurloop 22 maart).

Een dag later heb ik een lange duurloop gedaan van 16 km waarbij dus geoefend is met drinken. Elk half uur een flesje Herbalife H3O pro(proefzakje gekregen van Petra).

Brrrrrrr, citroensmaak is niet mijn favoriet. Met een vies gezicht slurp ik het naar binnen.

Neem er bewust de tijd voor dus een kort stukje wandelen. Winegum als dessert zodat de smaak niet te lang in mijn mond blijft hangen.

16 kilometer gelopen in 103 minuten. Ging prima, voelde me goed na afloop. Ging veel te hard.Moest 7.06 min/km, werd gemiddeld 6.28/km (data: HIER). Excuus: moet natuurlijk wel een beetje een halve nabootsen………

Mooi HF die training, zeker als ik die naast de data van de dag ervoor leg. Blijft lekker laag.

Het is nu op naar Utrecht waar ik de 10 kilometer ga draven. Op verzoek van Caro weer eens een loopje samen. Heel hard zal het daarom niet gaan want zij is licht geblesseerd aan de achillespees. Het is zelfs de vraag of ze überhaupt kan lopen dan.

Lange termijn doel zal een najaars halve marathon worden waarbij ik die graag wil finishen zonder beroerd te worden na de finish. Zal de runnersworld agenda eens gaan doorspitten. Heb nog niets gelezen over een eventueel grootschalig bloggersevenement tegen die tijd, dus alles staat nog open.

Als ik dan kijk hoe ik die laatste duurloop heb gedaan vraag ik mezelf wel af of ik te voorzichtig in het stellen van mijn doel ?

3bergenLoop

Zo dadelijk de 3bergenLoop, eerst kort de afgelopen week. na mijn 17 km duurloop van de maandag een vette blaar opgelopen.

Kan niet zo goed plaatsen hoe die is ontstaan, maar dat maakt niet uit. Paar dagen tapen en het ging weer een stuk beter.

Dan de loopjes van de week: dinsdag eenherstelloopje van 30 minuutjes, lekker ontspannen, expres zonder Garmin. woensdag een DL1 van een uur met korte versnellingen. Hele hoge max HF, zou dat iets te maken hebben met het herstel? Of kan die max HF stijgen naarmate je getrainder bent? Geen flauw idee, het is zomaar een idee. Vrijdag weer een 20 minuutjes losgelopen voordat ik naar mijn werk ging, ook deze weer zonder Garmin omdat ik het echt rustig wil en me niet laat beinvloeden door tijd of afstand.

Vandaag dan    Het weer viel mee, maar ook weer tegen. Vrijwel geen wind, maar van de voorspelde zonnige perioden in de ochtend kwam niet veel terecht. Verzameld bij een hardloopvriend van Caro en met z`n 10en op weg naar de start. Na nog geen paar minuten komen de lopers van de halve voorbij. Petra valt wel op met haar groene Herbalife shirt. Ik roep haar en ik krijg antwoord van John en (ik denk) Moon. Ik voorzie weer een treintje naar een mooie tijd. Snel omkleden en terwijl ik richting start wil gaan knalt het koord waarmee mijn tight om mijn kont moet blijven zitten. Als noodsprong maar wat spelden gehaald bij de startnummer dame en de broek vastgespeld aan mijn shirt.

Lekker lopen, daar gaat het om. na de start ga ik voor mijn doen hard weg. Er zit een venijnige klim ronde de 5 a 6 km en ik wil een buffertje hebben om die wat langzamer te bestijgen. Ik loop met een hoge HF en heb het op de klim zwaar. daarna even freewheelen naar beneden en na een draai weer een lange klim door het soms mulle zand. Zo`n heuvel is killing voor mijn ademhaling. Het lukt me slecht om die al stijgend onder controle te houden waardoor het tempo flink inzakt. Rond 8 km word ik ingehaald door een loopvriend van Caro. Hij spoort me aan met de woorden dat Caro vlak achter hem zit en zowaar ga ik mee in zijn slipstream. (Ze zat veel verder achter me als verwacht overigens)In de laatste kilometer versnelt hij echter zodanig dat ik moet lossen. Er wordt een persoonlijke foto gemaakt door een fotograaf(en die krijgen we gratis thuis gestuurd, mooie geste!!) en dan ga ik al op de finish af en kom over de streep in 53.26 op de Garmin. De data HIER.

Nog geen officiele uitslag bekend maar het zal niet veel schelen. Heel snel gaan we weer richting het huis van de loopvriend waar we verzamelden om daar aan te schuiven aan een overheerlijke brunch met soep, quiche, broodjes, fruitsalade en lekkere drankjes.

Omdat ik de wandelroute daarnaartoe niet weet/ken kan ik helaas niet Petra, John en Monique binnenhalen, dat zal ik een andere keer goedmaken met wat extra lawaai en aanmoedigingen.

Blik vooruit.

Zo, de wintervakantie is weer achter de rug. Niet zulk mooi weer als we gewoon waren, maar dat neemt niet weg dat we heerlijk genoten hebben van het skieën en als gezin samen zijn.

Na de vakantie is het de hoogste tijd om weer de blik vooruit te werpen. Schoorl ligt achter me. Mijn kop staat weer recht op mijn lijf(quote Tiny) en het glas is halfvol.

Alweer 3 trainingen gedaan. Data vorige week achtereenvolgens Hier en hier. Gister stond natuurlijk de 20 van Alphen op het schema. Die had ik eruit gehaald en dus wilde ik voor mezelf een lange duurloop doen. Door de festiviteiten i.v.m. de 9e verjaardag van Tom zondag kon dat vandaag pas.

Het werden ruim 17 kilometers. Nieuwe tactiek aan het uit proberen bij elke langere duurloop(> 1uur): elk half uur drinken, paar winegums mee als zoetigheid. Toen de klok 1 uur aanwees een wat langere stop om te drinken en met name de linker hamstring wat te rekken. Lekker gelopen met in de laatste kilmeters zowaar een versnelling. Voelde de maag wel wat,maar het kwam niet tot misselijkheid en/of spugen. Blijven oefenen dus. De komende lange duurlopen ga ik experimenteren met verschillende drankjes om uti te vinden wat me het beste past en wat het beste in mijn maag valt. Data Hier.

Dan nog maar eens de doelen die ik mij voorlopig heb gesteld.

  1. Vooral lekker lopen en genieten, waarbij mijn tijden van ondergeschikt belang zijn.
  2. halve marathon in het najaar.

De komende 3Bergenloop van 10 km(zaterdag aanstaande) en de 10 km tijdens de Utrecht marathon(2e paasdag) zullen dus vrijwel zeker geen nieuw PR opleveren. Je weet echter maar nooit, het kan zomaar opeens "mijn" dag zijn.

Veel wedstrijdjes zal ik hoogstwaarschijnlijk niet lopen. Weekend op-weekend af werken betekent ook dat er weinig vrije tijd is voor familie/gezin. En die zijn ook enorm belangrijk.